I-Portal van Belfius Lease
I-Portal is uw beveiligd gratis platform om op elk moment toegang te krijgen tot uw facturen van Belfius Lease (Services), een duplicaat aan te vragen en de historiek te bekijken.
Hoe registreert u zich op I-Portal?
Zodra een document beschikbaar is, krijgt u een melding via e-mail. Die bevat een link waarmee u uw gebruikersaccount op I-Portal kan activeren met behulp van uw gebruikersnaam en wachtwoord.
Zodra uw account geactiveerd is, kan u de toegang delen met bijvoorbeeld andere collega’s of uw boekhouder. Ze krijgen dan ook een melding via e-mail als er een document beschikbaar is. U behoudt de volledige controle over de manier waarop u uw documenten deelt, hetzij via I-Portal of via de meldingen.
Welke contactgegevens zijn er nodig voor elektronische facturatie?
Belfius Lease (Services) koos voor UnifiedPost als partner. Voor een vlotte facturatie worden de volgende professionele gegevens gedeeld: het e-mailadres, de taal, en de naam en voornaam van de aangestelde contactpersoon. Uw rechten op het vlak van bescherming van persoonsgegevens worden uiteraard nageleefd.
Veel gestelde vragen
Waarom ontving ik uw e-mail om een account aan te maken op I-Portal, meerdere keren?
Mogelijk is uw e-mailadres gekoppeld aan meerdere klantnummers en hebt u een e-mail ontvangen voor elk van die nummers.
U hoeft maar één keer een wachtwoord te kiezen. Eens aangemeld, vindt u al uw klantnummers terug in uw I-Portal Belfius Lease-account. Na enkele minuten hebt u ook toegang tot alle facturen die de voorbije 7 jaar werden uitgegeven voor die klantnummers.
Helaas verwijderde ik uw e-mail om mijn account op I-Portal te activeren. Kan u mij een nieuwe uitnodiging sturen?
Bij de eerstvolgende melding voor een nieuw document ontvangt u een uitnodiging om uw account te activeren.
Hoe kan ik mijn documenten op I-Portal delen met andere gebruikers?
De I-Portal-account van elke klant is gekoppeld aan een hoofdcontactpersoon: de persoon die de initiële uitnodiging voor de activering van de account en van de meldingen bij nieuwe documenten heeft ontvangen.
De documenten van de account kunnen gedeeld worden met andere collega’s en externe partners. Dankzij de optie ‘Gedeelde gebruikers’ kan de hoofdcontactpersoon die gebruikers aanmaken, wijzigen of schrappen. Als uw account meerdere klantnummers bevat, kan die deelfunctie voor elk apart worden geactiveerd.
Belangrijk: bij de toevoeging van een nieuw klantnummer aan uw account, moet u (door het overeenkomstige vakje aan te vinken) dat nummer toevoegen aan uw verschillende gedeelde gebruikers, zodat ze de documenten kunnen raadplegen. Zo niet krijgt enkel de hoofdcontactpersoon toegang tot de documenten van het nieuwe klantnummer.
Hoe kan ik de melding van (een) nieuw(e) document(en) in mijn I-Portal-account configureren?
Dat doet u rechtstreeks vanuit de lijst van uw klantnummers, die toegankelijk is via de optie ‘Klantnummer’ in het menu aan de linkerzijde. Zodra een nieuw document beschikbaar is, wordt er via e-mail een melding verstuurd naar de hoofdcontactpersoon van de account, in zijn of haar taal, en naar alle gedeelde gebruikers die toegang hebben tot de documenten van het betrokken klantnummer.
Elk klantnummer is gekoppeld aan het e-mailadres van de hoofdcontactpersoon. Werd u aangesteld als hoofdcontactpersoon voor meerdere vennootschappen (bijvoorbeeld de dochterondernemingen van een groep), dan kan u meerdere klantennummers beheren vanop uw I-Portal-account.
Hoe kan ik snel een document terugvinden in mijn I-Portal-account?
Het onderdeel ‘Documenten’ van uw account biedt u meerdere filteropties voor een optimale zoekopdracht. De belangrijkste filters bevinden zich aan de rechterkant van het scherm als u uw documenten bekijkt. Zo kan u uw zoekopdracht verfijnen volgens het datumbereik, het documentnummer, het type document (factuur of creditnota) of zelfs volgens het bedragbereik (inclusief btw).
Standaard worden de documenten gerangschikt van de meest recente tot de oudste. U kan de sorteervolgorde wijzigen met een eenvoudige klik op de titel van de gewenste kolom. De niet-geraadpleegde documenten staan in het vet, zodat u ze snel kan terugvinden.
Bovendien kan u de documenten filteren volgens klantnummer dankzij de uitrollijst boven de kolom van de bedragen (btw inbegrepen).
Waarom wordt mijn MyUnifiedPost-account niet automatisch aangemaakt?
Omdat u een dergelijke rekening misschien niet nodig hebt!
Het MyUnifiedPost-platform is een omvattende oplossing die niet enkel is voorbehouden voor elektronische documenten die werden aangemaakt door Belfius Lease. Een MyUnifiedPost-account openen heeft enkel nut voor u en uw onderneming als u elektronische documenten wenst die worden verstuurd door de diverse schrijvers van facturen die gebruikmaken van UnifiedPost, een beetje zoals uw e-mailbox (maar zonder spamming!)
Hebt u al een MyUnifiedpost-account?
Als u al geregistreerd bent en van een andere leverancier/klant al elektronische documenten ontvangt op uw MyUnifiedPost-account, moet u geen nieuwe account meer openen. Om de verzending van uw Belfius Lease-facturen op die account te activeren, moet u een optin doen en daarbij gebruikmaken van de activeringscode die u werd meegedeeld op uw vorige factuur. Zodoende stemt u in met de ontvangst van uw Belfius Lease-documenten in MyUnifiedPost en niet langer op papier.
Hebt u nog geen MyUnifiedPost-account?
Geen zorgen! De creatie van uw myUnifiedpost-account neemt slechts enkele minuten in beslag.
Hoe maak ik mijn MyUnifiedPost-account aan?
Als u beschikt over diverse klantencodes bij Belfius Lease (bij voorbeeld een bij Belfius Lease Belgium en een bij Belfius Lease Services), moet u meer dan één activeringscode gebruiken. Daarvoor kunt u in uw MyUnifiedpost-account terecht in een onderdeel waar u andere activeringscodes kunt invoeren dan die welke werd gebruikt voor het aanmaken van uw account.
Hoe gaat u te werk?
- Klik eerst op https://my.unifiedpost.com
- Op de homepage van MyUnifiedPost klikt u op ‘Ik ben een nieuwe gebruiker’
- Voer de activeringscode in die u via de post hebt ontvangen bij de aanmaak van uw eerste elektronische factuur van Belfius Lease.
- Klik op de knop [bevestigen].
- U komt in fase 1 van de aanmaak van uw MyUnifiedPost-account, waarbij u de naam van uw onderneming en uw e-mailadres moet bevestigen. Zodra dat gedaan is, klikt u op [bevestigen].
- U ontvangt een e-mail via UnifiedPost (fase 2). In die e-mail staat er een link waarop u klikt.
- Die link brengt u naar fase 3, waarin u het wachtwoord moet kiezen voor uw MyUnifiedPost-account. In fase 1 werd u meegedeeld dat uw gebruikersnaam:
- hetzij uw ondernemingsnummer (BE0xxxxxxxxx)
- hetzij een e-mailadres
- hetzij een code waarmee u op een unieke wijze wordt geïdentificeerd (identificatienr. buiten België)
- Na de bevestiging van uw wachtwoord komt u in uw persoonlijke MyUnifiedPost-mailbox terecht waarin u uw Belfius Lease-facturen kunt zien die werden aangemaakt:
- hetzij sinds mei 2008 als uw overeenkomst van start ging vóór die datum
- hetzij sinds het begin van uw overeenkomst als die van start ging na die datum
Let op!
Door de aanmaak van uw MyUnifiedPost-account stemt u ermee in uw facturen van Belfius Lease in elektronische vorm te ontvangen en niet langer op papier.
Moet ik een activeringscode invoeren voor elk van mijn leasingovereenkomsten?
In principe: NEEN (90% van de gevallen)! De activeringscodes van uw MyUnifiedPost-account zijn gekoppeld aan een ‘klantencode’ die bekend is bij Belfius Lease.
Die klantcode bestaat uit een prefix, DL2 voor Belfius Lease Services en DL5 voor Belfius Lease Belgium, en uw klantnummer dat vermeld staat op elke factuur.
Als u bij Belfius Lease om de een of andere reden over meer dan één klantnummer beschikt (een overeenkomst in elk van onze 2 ondernemingen, vestigingen, verschillende diensten enz.), moet u een activeringscode invoeren voor elk apart klantnummer.
Hoe word ik verwittigd van de ontvangst van een nieuwe factuur in mijn account?
Uw rekening beschikt over zijn eigen kennisgevingssysteem via e-mail waarvan u de frequentie bepaalt. Die kennisgeving kan worden geparamatriseerd in het onderdeel ‘Parameters’ van de account.
Ik kreeg geen bericht over mijn laatste elektronische factuur. Hoe kunnen we dat probleem verhelpen?
Dat kan diverse oorzaken hebben:
- uw e-mailadres is fout
- uw mailbox zit vol
- u hebt een anti-spamprocedure geactiveerd
Hoe gaat u te werk?
- Ga na of het e-mailadres juist is in het onderdeel ‘Parameter’ van uw MyUnifiedPost-account
- Ga na of de verwittigingse-mail niet bij uw ongewenste e-mails zit. Is dat het geval, wijzig dan de parameters van uw anti-spamfilter
Ik heb problemen met mijn MyUnifiedPost-account. Wat moet ik doen?
Deze account wordt volledig beheerd door onze partner UnifiedPost.
Belfius Lease maakt enkel facturen op. Wij beschikken niet over de namen van de gebruikers, noch over wachtwoorden, en zeker niet over een overzicht van de reële inhoud van uw myUnifiedPost-account.
Toch blijven wij nog altijd te uwer beschikking als u op uw vraag/probleem geen antwoord krijgt bij de support van Unifiedpost.
Kan ik meer dan één account aanmaken bij MyUnifiedPost?
In theorie NIET. De activeringscodes die wij u bezorgen, zijn gekoppeld aan een klantnummer bij Belfius Lease.
Als er een ondernemingsnummer is gekoppeld aan dit klantnummer, vormt het de gebruikerscode (login) die zal worden voorgesteld tijdens de aanmaak van uw MyUnifiedPost-account.
Indien u echter niet over een ondernemingsnummer beschikt of als dat nummer niet bekend is bij Belfius Lease, wordt de account aangemaakt op basis van een e-mailadres dat verschillend zou kunnen zijn voor de facturen van bv. Belfius Lease Belgium en Belfius Lease Services. In dat geval zou u twee verschillende MyUnifiedPost-accounts kunnen aanmaken.
Let op!
De interface van een B2B-account (bekend ondernemingsnummer) is iets meer uitgebreid dan dievan een B2C-rekening (geen ondernenmingsnummer). U kunt bijvoorbeeld vanop uw MyUnifiedPost Business-account een uitnodiging sturen om uw facturen te delen met een derde. Dat is helaas niet mogelijk vanop een MyUnifiedPost Customer-account.
Kan ik de toegang tot mijn account voor een derde toestaan zonder hem mijn login en mijn wachtwoord te geven?
Enkel als mijn myUnifiedPost-account van het Business-type is (zie "Kan ik meer dan één rekening aanmaken bij UnifiedPost?”)
De activering van de ontvangst van de facturen van een klant van Belfius Lease is enkel mogelijk in één enkele UnifiedPost-account. Het heeft dus geen zin dezelfde activeringscode meer dan één keer te trachten te gebruiken. Dat zal worden geweigerd.
U moet dan gebruikmaken van het uitnodigingssysteem dat beschikbaar is in uw MyUnifiedPost-account van het Business-type.
Voor het gebruik van het uitnodigingensysteem kunt u de online beschikbare handleidingen in uw MyUnifiedPost-account raadplegen.
Ik wens de facturen van diverse MyUnifiedPost-accounts samen te brengen in één enkele account. Wat moet ik doen?
Als u de facturen van diverse accounts wilt samenbrengen in één enkele account, dan moet u dat aanvragen bij de customer support van Unifiedpost.
Als het enkel gaat om accounts met facturen van Belfius Lease, dan kunt u de aanvraag richten aan onze dienst ‘elektronische facturatie die ze op haar beurt bezorgt aan UnifiedPost.
Hoe vind ik mijn activeringscode van MyUnifiedPost terug?
Normaal gesproken wordt die u via de post bezorgd bij de aanmaak van de eerste factuur van een nieuwe overeenkomst.
In die brief vindt u eveneens het kanaal terug dat u hebt gekozen toen u het formulier voor elektronische facturatie invulde dat normaal gesproken bij uw leasingovereenkomst werd gevoegd.
Hebt u dat formulier niet ontvangen, dan sturen wij u er een op eenvoudig verzoek.
Ik heb per vergissing een uitgever van facturen gedesactiveerd. Hoe moet ik te werk gaan als ik zijn documenten nog altijd in elektronische vorm wil ontvangen?
Als u gedrukt hebt op de knop opt-out of Belfius Lease hebt gedesactiveerd als uitgever van facturen, moet u de laatst ontvangen activeringscode gebruiken om de ontvangst van de facturen op uw rekening weer te activeren.
Een activeringscode is gedurende 15 weken na de bekendmaking ervan geldig.
Contact
U kan onze administratieve dienst contacteren via e-mail naar leaseadm@belfius.be
Om de verwerking van uw aanvraag te vergemakkelijken, houdt u best uw klantenreferentie bij de hand. Ze begint met ‘DL’ en staat op uw factuur.